Steng
lock and key

Logg inn på din konto

Account Login

Glemt passord?

Et lærerikt prosjekt som gir mot til å si ifra.

18 nov Publisert i: Nyheter

Death trip 2011/12 er godt i gang, og vi nærmer oss 30 påmeldte skoler. De fleste skolene jobber med prosjektet på våren, og majoriteten av kick off holdes i perioden januar-mars. En av skolene vi allerede har besøkt er Møglestu vgs., og der benyttet prosjektleder anledningen til å treffe vinnergruppen fra Death Trip 2010/11 for å høre litt mer om hvilke erfaringer de sitter igjen med etter å ha deltatt i konkurransen. To av deltagerne hadde ikke mulighet til å komme, men i følge Snorre Kveim Leikanger og Eline Hellem Jakobsen er alle i gruppen veldig positive til prosjektet og de sitter igjen med betydelig kunnskap om et tema de synes er veldig viktig.

-Jeg har lært mye om fyllekjøring. Jeg visste at det er farlig, men jeg var ikke klar over at problemet er så omfattende og at det er så mange som kjører i ruspåvirket tilstand, sier Eline. Videre sier hun at de lærte mye av hele prosessen. De jobbet mye med idéfasen, og de var gjennom mange ulike tiltak som kunne gjøre noe med problemet før de bestemte seg for de tiltak og produkter som ble til deres kampanje. Snorre sier at de på denne måten fikk et innblikk i hvor alvorlig temaet er, og hva som skal til for å gjøre noe med problemet.

Begge sier at de har forsterket sine holdninger til det å kjøre rusfritt, og at prosjektet har gjort at de har tatt et mer aktivt standpunkt mot fyllekjøring.

-Jeg er mer sikker på mine egne meninger og holdninger, og nå tør jeg å si ifra. Å delta i Death Trip har gitt meg fakta og argumenter som gjør det enklere å stå imot press fra andre, og argumentere for at man absolutt ikke skal kjøre i ruset tilstand eller sitte på med noen som er påvirket, sier Eline.

Hun forteller at hun har vært oppe i situasjoner hvor det har vært fare for fyllekjøring, og at hun etter å ha deltatt i Death Trip går aktivt inn og stopper folk som er i ferd med å gjøre et galt valg.
– Jeg vet ikke om jeg ville turt å gjøre det før Death Trip. Nå vet jeg hvor alvorlig det er og vil gjøre alt jeg kan for å hindre andre i å kjøre i ruset tilstand, sier hun.

I følge elevene var det også faglig veldig lærerikt. -Vi fikk prøve oss på en realistisk oppgave, og vi fikk testet hvordan ting fungerer i praksis. Det var også veldig nyttig for oss å presentere kampanjen for en ekstern jury. Det hele ble mer seriøst, og vi jobbet mye med hvordan vi skulle selge inn vårt produkt, sier Snorre.

Gruppen er veldig fornøyd med sin kampanje. De la ned mye arbeid, og jobbet mye med den kreative idé- og utviklingsfasen. De forkastet mange ideer og tiltak før de landet på vinnerkonseptet. Og hvorfor de vant?

«Vi gjorde det enkelt, og hadde et veldig tydelig budskap.»

Vinnerfilmen har blitt vist på kinoer i Oslo, Kristiansand, Arendal og Grimstad, og den har blitt sett av ca. 220 250 personer. Den vil også bli sendt til reklamefrie dager på TV2 og TVNorge, og blir forhåpentligvis vist til jul i år, og påske og pinse neste år.

Death Trip ser frem mot en spennende finale i mai 2012, og håper kvaliteten på bidragene blir minst like bra som i år. Det er fremdeles mulig å melde seg på!