Steng
lock and key

Logg inn på din konto

Account Login

Glemt passord?

kampanjen «Likegyldighet dreper» fra Nannestad vinner årets Death trip finale

20 mai Publisert i: Nyheter

Nannestad vgs

Gruppepress mot fyllekjørere

To tenåringer fra Romerike. En mann som mistet to døtre i en bilulykke. Støtte fra en samferdselsminister som etterlyser det positive gruppepresset. De skal påvirke de unge selv til å stoppe vennene fra å kjøre i fylla.

Han opplevde det selv mens han gikk på videregående. Da han var på utveksling i USA, kolliderte korpsvenninnen til Ketil Solvik-Olsen og to venninner med toget. – De tok en sjanse, og det gikk ikke bra, fortalte han til lydhøre skoleelever tirsdag.Ketil Solvik-Olsen

Påvirker vennene
Samferdselsministeren har møtt noen av de mest bevisste. Medieelever fra hele landet har konkurrert om hvem som lager den beste kampanjen for å redde jevnaldrende fra døden bak rattet.
Death Trip, i regi av MA-Ungdom, lar elevene selv vise hvordan ungdommen kan påvirkes til å la være å kombinere kjøring og rus. Hver dag kjører rusede sjåfører 126 000 turer på norske veier.
– Det er viktig å påvirke de som kjører. Men det er vel så viktig å nå frem til vennene til sjåføren. Vi trenger det positive gruppepresset, sier
Ketil Solvik-Olsen. Han har veldig tro på en kampanje der det er ungdommen selv som kommuniserer med ungdommen, og tror at en slik konkurranse gjør det ekstra inspirerende.

Blir aldri ferdig
Knut Birkeland mistet to døtre i en trafikkulykke på Bygdøy i Oslo. – Søndag var det sju år siden, sier han.
Da Cecilie Frostad og Johanne Nyen på Nannestad videregående skole spurte ham om å stille opp i kampanjen deres, var han ikke i tvil om svaret:
– Jeg måtte rett og slett si ja. Jeg blir aldri ferdig med det som skjedde. Kanskje et slikt tiltak kan få opp øynene til flere, sier Birkeland. Selv har han tro på skremselspropaganda mot fyllekjørerne.

Knut Birkeland

Ingen brydde seg
– Vi vil treffe venner, kjærester, familie – alle som er i nærheten av den som fyllekjører, sier de to medieelevene ved Nannestad videregående skole. Med kampanjen sin og slagordet «Likegyldighet dreper» gikk de helt til topps i Death Trip.
De begynte med en bil, en ølboks og en skuespiller. Han sto parkert utenfor en bensinstasjon og ga inntrykk av å være full sjåfør. Av de 21 som så hva som skjedde, var det bare to som grep inn.
– Vi er for opptatt av å tenke på oss selv. Meg og mitt, sier Johanne Nyen og Cecilie Frostad. I filmen sin overlater de til Birkeland å kommentere. Han vet hva det kunne betydd hvis bare én eneste venn hadde prøvd å stoppe fyllekjøreren.
– Sanne historier er det som går mest inn på oss, konstaterer Johanne Nyen.

Håper på spredning
De to elevene fra Nannestad videregående vant konkurransen foran Ida Helgedagsrud på Drømtorp videregående skole på Ski. Hun står bak «SafeTrip», som rett og slett er en kjøreordning der frivillige stiller opp for å kjøre ungdom hjem, komplett med alt fra Instagram-aksjon til en egen app.
Tredjepremien gikk til Marie Stigen og Eirin Spjelkavik på F21 – Fyrstikkalleen skole i Oslo. De har laget en fengende sang med enkel video, i håp om at festglad ungdom skal få sangen på hjernen og huske budskapet.
Prosjektleder Catharina Frostad i Death Trip håper å få spredt tenåringenes egne budskap om ruskjøring, blant annet på de reklamefrie dagene når tv-kanalene sender gratis reklamefilmer for gode formål og via sosiale medier. – Nå må vi jobbe for å få samarbeidspartnere og penger til å få budskapet ut, sier hun.

(Bilde Knut Birkeland:)
Knut Birkeland mistet to døtre i en stygg bilulykke der sjåføren hadde høy promille. Nå stiller han opp for å påvirke venner og familie til å si fra hvis en full ungdom prøver å sette seg bak rattet.

(Bilde Ketil Solvik-Olsen:)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er vel så viktig å nå frem til vennene som til fyllekjøreren selv.

(Bilde Nannestad vgs:)
Johanne Nyen (til venstre) og Cecilie Frostad på Nannestad videregående skole står bak «Likegyldighet dreper» – Norges beste elevkampanje mot ruskjøring.